Onderneemvaardig

Zoeken
Zo solliciteer je slim en efficient

9 september 2020

Zo solliciteer je slim en efficiënt

Raak je tijdens het solliciteren het overzicht kwijt? Heb je last van uitstelgedrag? Of put je jezelf uit door iedere minuut van de dag te besteden aan sollicitatieactiviteiten? Dan is het tijd voor een plan van aanpak.

Variatie in sollicitatieactiviteiten

Op welke manier probeer jij aan nieuw werk te komen? Reageer je alleen op vacatures of probeer je ook wel eens iets anders? Bijvoorbeeld:

  • Netwerken
  • Open sollicitaties
  • Inschrijven bij werving- en selectiebureaus
  • Inschrijven bij uitzendbureaus
  • Social Media, zoals: LinkedIn, Google, Facebook, Twitter en Instagram

Er zijn veel verschillende manieren om nieuw werk te vinden. De ene manier past beter bij je dan de andere. Maar, steeds dezelfde activiteiten doen levert in de regel vaak dezelfde resultaten op. Dus kijk ook of je wat meer kunt variëren in je activiteiten. Wie weet wat dat je brengt! Eens iets anders proberen? 

Lees het artikel 10 Manieren om een nieuwe baan te vinden voor meer inspiratie.

Structuur en balans

Een productieve sollicitatieweek bestaat niet alleen uit sollicitatieactiviteiten. Naast solliciteren moet er ook ruimte zijn voor:

Persoonlijke ontwikkeling 
Hierbij kun je denken aan het behalen van een certificaat om je positie te versterken op de arbeidsmarkt, of het bekijken van een ‘How to’-video over het optimaliseren van je LinkedIn-profiel. Zoals de video Hoe gebruik je LinkedIn bij het zoeken naar een baan? van LinkedIn-trainer Nico Waiboer.

Vrije tijd
Een belangrijk onderdeel van je week: even NIET solliciteren of jezelf ontwikkelen. Neem de tijd om te ontspannen. Maak een afspraak met iemand, maak een wandeling of ga lekker sporten. Vaak kom je op hele goede ideeën als je even niet met banen zoeken bezig bent.

Met de juiste mix van activiteiten breng je structuur en balans aan in de week. En je houdt het leuk voor jezelf.

Maak een weekplanning

Nu je weet wat je allemaal in een week wilt doen ga je een planning maken.

Stap 1. Maak een lijstje met alle taken
Schrijf alles op (op papier of digitaal). De volgorde is nu nog niet belangrijk

Stap 2. Verdeel de taken in blokken van een uur
Breek grote taken op in meerdere blokken. Cluster kleine taakjes tot 1 grote taak (bijvoorbeeld: mailtjes beantwoorden, bellen, et cetera)

Stap 3. Verdeel de blokken van een uur over de dagen van de week
Nu ga je echt plannen. Hoeveel blokken van een uur zitten er in een dag? Van hoe laat tot hoe laat werk je? Wanneer heb je pauze?

Stap 4. Zet de blokken ook echt in je agenda
Deze laatste zorgt ervoor dat je weekplanning aansluit op eventuele andere activiteiten die in je agenda staan.
Klaar! Nu kun je aan de slag.

Omgaan met uitstelgedrag

Vind je het lastig om te bepalen welke activiteiten het belangrijkste zijn en in welke volgorde je ze moet plannen? Lees dan het artikel Eet de kikker in de ochtend – Praktische anti-uitsel tips voor een productieve werkdag

Meer lees- en kijktips