Onderneemvaardig

Zoeken
Netwerken op social media: 10 toptips van onze expert

9 september 2020

Netwerken op social media: 10 tips van expert Jan Posdijk

Als ondernemer denk je misschien wel eens: ‘Hoe kom ik aan een groter zakelijk netwerk op social media? Hoe bereik ik meer klanten? Wat kan ik wél doen en wat kan ik beter laten?’ De volgende 10 tips kunnen je daarbij helpen.

Door Jan Posdijk, adviseur, trainer en coach in marketing, positionering, social media en branding.

1. Wees eerlijk en jezelf

Wees echt, eerlijk en open. Alles op social media is te controleren. Onzin of onwaarheden verkondigen, er verborgen agenda’s op nahouden of je anders voordoen dan je bent, komt altijd aan het licht. Bedenk dat het lang duurt om een reputatie op te bouwen, maar je bent het zo weer kwijt. Op social media helemaal!

2. De ander eerst

Net als bij ‘netwerken in het echt’ is het beter eerst interesse te tonen in de ander voordat je iemands interesse voor jou probeert te wekken. In plaats van een ‘elevator pitch’ op de ander los te laten, is het beter oprechte aandacht te hebben voor wat de ander bezighoudt. Wat zijn de uitdagingen van die persoon? Wat wil diegene het liefst zo snel mogelijk oplossen? Vertel dan gericht wat een samenwerking kan opleveren en welke sterke kanten van jou of je bedrijf (product/dienst) dat kunnen garanderen. Gebruik dat vervolgens om het contact verder uit te bouwen.

3. Zorg voor een professioneel profiel

Plaats op een zakelijk profiel geen feest-, of vakantiefoto, maar een professionele portretfoto die past bij jouw beroep en de verwachtingen van jouw doelgroep. Laat je profiel eens kritisch bekijken door een bevriende zakenrelatie, om te bepalen of deze overeenkomt met de werkelijkheid en de gewenste uitstraling.

4. Denk na voor je op enter drukt…

Jouw informatie en berichten op social media kunnen jarenlang worden teruggekeken. Denk vooraf na over wat je deelt! Plaats geen berichten als je boos, verontwaardigd, verdrietig of dolgelukkig bent. Verwijder berichten die achteraf gezien toch beter niet had kunnen plaatsen of een negatief effect kunnen hebben op je reputatie. Zeg niets over politiek, religie, sekse, ras of andere gevoelige onderwerpen. De kans dat je daarmee een potentiële klant, of hele bevolkingsgroepen afstoot is altijd aanwezig.

5. Kies je (zakelijke) vrienden zorgvuldig

Bedenk goed wie er in jouw netwerk past. Wees niet bang om vrienden, connecties of volgers uit je netwerk te verwijderen als je het gevoel hebt dat zij jouw reputatie zullen schaden.

6. Gebruik je netwerk om positieve berichten over jou te delen

Vraag je connecties om aanbevelingen en complimenten op social media… en deel ze. Hou het bescheiden. Wees wel voorzichtig met “complimenten uitwisselen”. Als jij een zakelijke relatie aanbeveelt en die zakelijke relatie beveelt jou dezelfde dag ook aan, dan lijkt dat meer op een uitruil en verliest het zijn geloofwaardigheid.

7. Delen = vermenigvuldigen

Wil je als expert op je vakgebied gezien en gevraagd worden? Deel dan je kennis en expertise spontaan met je netwerk. Geef tips, beantwoord vragen en deel nieuwe ontwikkelingen met je netwerk. Connecties zullen je sneller en vaker benaderen of aanbevelen als ze helemaal overtuigd zijn van je expertise.

8. Maak gebruik van de ‘multiplier’

Maak ambassadeurs van contacten. Het is belangrijker dat je contacten uit de 1e lijn je aanbevelen in hun netwerk, dan dat je je best doet direct zaken met ze te doen. Als een actieve social mediagebruiker gemiddeld 500 connecties heeft, dan heeft zijn of haar netwerk dus gemiddeld 500 x 500, ofwel 250.000 connecties. Dat zijn heel veel connecties! Maak er gebruik van.

9. Gebruik ‘Clickbait’

De gemiddelde mens ziet per dag meer dan 3.000 mediaboodschappen. Als je wilt dat mensen jouw bericht gaan lezen is het belangrijk om je te onderscheiden van de rest. Dat doe je bijvoorbeeld door de titels van je berichten veelbelovend te laten klinken. Dit lokaas (= ‘clickbait’) stimuleert mensen om een bericht verder te lezen. Denk aan titels als: Nu of nooit, 5 dingen die je nooit moet gebruiken, 10 onmisbare eigenschappen van succesvolle ondernemers, breaking news, et cetera.

Overdrijf niet. Het gaat erom de lezer nieuwsgierig te maken. En de titel moet wel kloppen bij het bericht. Je moet de belofte uit de titel ook waarmaken. Sociale netwerken zorgen ervoor dat je minder vaak te zien bent als je alleen maar loze kreten plaatst.

10. Spreiding en regelmaat

Spreid je activiteiten op sociale netwerken. Te veel en te vaak berichten plaatsen is net zo ineffectief als te weinig berichten. Plaats met regelmaat interessante, positieve berichten met toegevoegde waarde voor je doelgroep. Op Twitter kan dat meerdere keren per dag. Op Facebook, Pinterest, Instagram ongeveer 1 keer per dag en op LinkedIn 1 tot een paar keer per week. Als er een week geen nieuws is, verliest de doelgroep langzaam de interesse in jou. Zorg dat je doelgroep jou niet vergeet!

Jan Posdijk geeft ook de Workshop Marketing van Onderneemvaardig.