Onderneemvaardig

Zoeken
Leer hoe je energie krijgt en houdt

1 maart 2021

Leer hoe je energie krijgt en houdt

Covid-19 heeft veel ondernemers stress bezorgd. Sommigen kunnen door met de onderneming, anderen staan op het punt om te vallen en hun bedrijf te moeten beëindigen. Hoe ga je hiermee om? Moet je nu meer uren werken, of leidt dat juist tot nog meer stress? Leer hoe je op een gezonde(re) manier met werkdruk om gaat.

Ontwikkeld door Lepaya

Zijn je energiebronnen in balans, dan heb je buffer tegen stress. Stress door een te hoge werkdruk (of door het zoeken naar een baan) kan je best een poosje aan, maar eist fysiek, emotioneel en mentaal zijn tol als het lang duurt. Neem verantwoordelijkheid voor het op peil houden van jouw eigen reserves. Een simpel plan kan je helpen je om je energie op peil te houden en aan te vullen.

Leer hoe je energie krijgt en houdt
Leer hoe je energie krijgt en houdt

Vier batterijen

Ieder mens heeft een set van energiebronnen die met elkaar in verbinding staan en invloed op elkaar hebben. Stel ze voor als vier batterijen: lichaam (fysiek), emoties (emotioneel), geest (mentaal) en zingeving (ziel). Uitgangspunt voor balans is dat we aan iedere batterij aandacht besteden. Breng je batterijen in balans en hou je reserves op niveau. 

1. Gezond lichaam

Je fysieke energieniveau wordt bepaald door beweging, rust en voeding. Kan je de trap oplopen zonder buiten adem te raken? Eet en drink je gezond? Word je uitgerust wakker? Dan scoor je vast hoog op fysieke energie.

Maar ben je snel moe en heb je lichamelijke klachten, en drink je regelmatig alcohol? Slaap je vaak slecht? Dan is het tijd om met je fysieke energie aan de slag te gaan.

Laad je fysieke batterij op 

  • Neem minstens drie pauzes tijdens je werkdag. De lengte van de pauze is minder belangrijk dan de kwaliteit. Je kunt al in vijf minuten ‘herstellen’ door je echt even los te koppelen.
  • Eet gezond, op zijn minst eens per dag. Voeding is onmisbaar voor werking en herstel van je brein. Drink tenminste twee liter water (of thee zonder suiker) per dag.
  • Let op je slaap. Je lichaam heeft slaap nodig om te resetten en te herstellen. Ga zoveel mogelijk op dezelfde tijd naar bed en probeer 7 á 8 uur te slapen. Vanaf twee uur voor je naar bed gaat, mijd je schermen (computer, telefoon).
  • Beweeg! Het maakt niet uit wát je doet, als je maar in beweging bent: vergaderen of bellen kan ook tijdens een wandeling.

2. Positieve emoties

Emoties en irritaties die je niet uitspreekt kosten energie. Ze zorgen voor een negatieve sfeer en kunnen mentale en lichamelijke klachten veroorzaken. Maak ze bespreekbaar.

Ben je vrolijk en relaxed? Heb je mensen om je heen waar je op kunt rekenen? Als je kunt verwoorden wat je dwars zit, komt het goed met je emotionele energie. Maar word je snel boos en voel je jezelf klein, of zitten de tranen hoog, dan is het goed om aan je emotionele te werken.

Laad je emotionele batterij op

  • Focus bij negatieve emoties twee minuten op je ademhaling: adem in 4 tellen in door je neus, houd 2 seconden vast, adem in 4 tellen uit door je mond.
  • Spreek je waardering uit tegen mensen die je op prijs stelt of van wie je onder de indruk bent. Dat werkt niet allen positief voor die ander, maar ook voor jezelf. Laat iemand per mail of telefoon weten hoe diegene jou positief heeft beïnvloed, ook als je iemand al langer niet gesproken hebt.
  • Denk om: omdenken is een manier van denken (en doen), waarbij je de werkelijkheid niet als probleem beschouwt maar onderzoekt wat je ermee zou kunnen. Heel vaak is een probleem niet allen op feiten gebaseerd, maar vooral aan het verhaal dat wij onszelf erbij vertellen.

3. Gefocuste geest

Door rust en overzicht hou je de focus op wat belangrijk is. En: onze mentale energie wordt beïnvloed door negatieve gedachten en (beperkende) overtuigingen.

Heb je rust in je hoofd? Ben je zelfverzekerd en word je niet afgeleid door negatieve meningen en denkbeelden? Dan zit het wel goed met je mentale energie. Maar als je veel piekert en regelmatig het overzicht kwijt bent, dan kan je veel verbeteren aan je mentale batterij.

Laad je mentale batterij op

  • Maak je agenda minstens anderhalf uur per week vrij om je volledig te focussen op iets dat belangrijk voor jou is.
  • Schakel je telefoon uit in focustijd; check niet voortdurend je mail. Mijd dat soort stoorzenders.
  • Doe je grootste en moeilijkste taak elke dag als eerste. Plan tijd in voor lastige taken – als je deze steeds last minute doet, kost het ‘ertegenop zien’ bakken mentale energie.
  • Maak je hoofd leeg door alle taken op te schrijven. Komt er een nieuwe taak in je op, schrijf deze dan direct op (en werk er later aan). Hiertoe kan je zelfs pen en papier op je nachtkastje leggen.

4. Duidelijk in zingeving en doel

Zinvol werk en ergens onderdeel van uitmaken geven energie en dragen bij aan geluksgevoel en werkplezier.

Vind jij je werk leuk? Voeg je voor jouw gevoel iets toe? Als je weet je wat je belangrijk vindt, besteed daar dan ook voldoende tijd. Leef met passie! Als je iets doet wat je eigenlijk niet interesseert,  is het de hoogste tijd om naar je passies op zoek te gaan.

Laad je zingeving-batterij op

  • Vind je sweet spot:  bedenk door welke werkervaring(en) je in de afgelopen tijd geïnspireerd was, of waar je veel voldoening uithaalde. Wat (of wie) maakte dat deze taak je zoveel energie of waardering gaf? Welk van jouw talenten heb je ingezet?
  • Plan een activiteit in die je belangrijk vindt maar waar je gewoonlijk onvoldoende tijd voor hebt. Vaak is er verschil tussen wat mensen zéggen dat ze belangrijk vinden, en wat ze daadwerkelijk doen. Herken jij dit? Zelfs een uurtje ‘quality time’ in de week verhoogt het peil van deze batterij enorm.
  • Maak een lijst van de dingen die je bij anderen irriteren. Wat zegt dit over jouw eigen waarden? Waar sta jij wel voor? Bedenk manieren om jouw eigen waarden na te leven. Bijvoorbeeld: als op-tijd-zijn belangrijk voor je is (maar het lukt je nauwelijks), dan zou je met jezelf kunnen afspreken om 5 minuten eerder al klaar te staan.