Onderneemvaardig

Zoeken
Leer een ondernemingsplan maken in 1 A4

1 maart 2021

Leer een ondernemingsplan maken in 1 A4

Met het Business Model Canvas (BMC) maak je een ondernemingsplan in een A4. Je brengt je bedrijfsplan met 9 bouwstenen overzichtelijk in kaart. Daarin beschrijf je jouw bedrijf en bijvoorbeeld het verdienmodel, de toegevoegde waarde, klanten, relaties en leveranciers.

Ontwikkeld door Lepaya

Maak je plannen visueel

Het BMC kan inzicht bieden als je jouw bedrijfsactiviteiten wilt laten groeien of je diensten en producten wilt verbeteren. Omdat je het plan visueel maakt, maak je ruimte voor nieuwe ideeën en zie je beter kansen en risico’s. Kloppen de relaties tussen de verschillende delen van jouw onderneming? Zijn ze allemaal even klaar voor groei? Past jouw idee voor een nieuwe propositie bij je huidige klanten? Kan je jouw bestaande klantrelaties uitbreiden, of is het slimmer juist in de trouwe klanten te investeren?

Het Business Model Canvas is ontworpen door Alex Osterwalder, die er met Yves Pigneur een boek over schreef. Het model bestaat uit 9 bouwstenen. Zie de afbeelding. Verderop staat uitleg voor elke bouwsteen. 

  • De onderkant bestaat uit de kosten en inkomsten. Centraal staat de waardepropositie, de onderscheidende waarde die je de klant biedt.
  • Links is ruimte voor hoe je deze toegevoegde waarde tot stand brengt. Hier staat welke strategische partners en (hulp)bronnen je gebruikt, en welke kernactiviteiten je onderneemt.
  • Aan de rechterkant staat aan wie je het product verkoopt (klant), hoe de levering eruit ziet en hoe je je relaties onderhoudt.
Leer een ondernemingsplan maken in 1 A4
Leer een ondernemingsplan maken in 1 A4

De waardepropositie (blauw)

Ofwel: wat is de onderscheidende of toegevoegde waarde die jij biedt aan de klant? Definieer waarin jouw product of dient écht verschilt van dat van je concurrenten. Bepaal dus in welke markt jouw onderneming zich begeeft en specificeer daarin weer wat je aanbiedt.

Jouw producten of diensten moeten altijd beter of uitgebreider dan de diensten of producten van de concurrentie. (Dus niet: hetzelfde.)

Het product moet aantrekkelijk zijn in gebruik en financieel voordeel bieden. Je klant moet er waarde aan hechten, zodat het nogmaals wordt besteld. Belangrijk is de service die je biedt: je service zorgt voor meer klanttevredenheid.

Klantrelaties (geel)

Jouw juiste doelgroep bepalen is essentieel voor succes. Breng in kaart welke specifieke klanten je wilt bedienen en onderzoek wat de behoefte is van deze doelgroep. Dit heet ook wel: het segmenteren van de markt (omdat je de doelgroep afbakent).

Ligt je focus op mannen of op vrouwen? Op Amsterdammers in Zuid of juist op die in Noord? Zijn je potentiële klanten bemiddeld, of  middenklassers? Wat is het taalniveau, hoe willen ze worden aangesproken? Denk ook aan opleiding, en culturele of sociaal-economische achtergrond. En via welk kanalen maak je ze bekend met jouw product? Specificeer zo veel mogelijk wensen van jouw doelgroep.

Is er geen vraag naar jouw producten is, dan verkoop je niets. Als je weet waar je potentiële klanten behoefteaan hebben, kun je hier jouw product of diensten op die wensen aanpassen.

Interne onderneming (roze)

De juiste mensen en middelen zijn nodig om je waardepropositie waar te maken. Denk bijvoorbeeld aan fysieke middelen (computer, auto), intellectuele middelen (merk, octrooi, vergunning) en menselijke middelen (personeel). Mensen en middelen vereisen een investering die je op verschillende manieren kan financieren.

Wat zijn, gezien de waardepropositie, de belangrijkste kernactiviteiten van jouw onderneming? Hoe voeg je waarde toe aan jouw product? Hoe onderhoudt je klantrelaties, en hoe ga je nieuwe klanten werven?

Alles draait om het ontwikkelen van een kwalitatief sterk product dat beter is dan dat van de concurrenten. Wees servicegericht en investeer daarmee in de klantrelatie. Bedenk: het behouden van klanten is minstens zo belangrijk als je werving.

Als startende ondernemer is het soms handig om met partners te werken. Samen is het makkelijker om de concurrentie met anderen aan te gaan. Beschrijf in dit deel van het Business Model Canvas welke strategische partners belangrijk zijn voor succes en groei. Dat kunnen leveranciers zijn zoals een groothandel of boerderij, een website-bouwer of iemand met een groot netwerk in jouw sector.

Voorbeeld: Audible

Ter illustratie het BMC voorbeeld van Audible, een bedrijf dat luisterboeken distribueert. Kan jij in onderstaand canvas 3 zaken vinden die volgens jou beter of anders kunnen? (Lees verder onder de afbeelding.)

Dit zou beter of anders kunnen:

Wij hebben de beste luisterboeken-service: In plaats van zich te concentreren op ‘de beste’ te zijn, zou Audible zich kunnen focussen op ‘uniek zijn’. Doel is om unieke waarde te creëren. Een product moet natuurlijk altijd het beste zijn, maar de klant is bereid meer te betalen voor iets unieks.

Millennials: dat is wel een heel brede definitie van een klantsegment.
Kies altijd een zo specifiek mogelijk klantsegment. In een later stadium kan je altijd nog uitbreiden.

Uitgeverijen: je verkoopt altijd aan mensen, niet aan een bedrijf. Wie (welk mensen) zitten er achter de uitgeverij? Hoe spreek je die aan? Wie beslist of iets moet worden aangeschaft?

Maak je eigen Business Model Canvas

Bepaal eerst:

  • Wil je inzicht krijgen in de groei en potentie van jouw huidige bedrijf? Of wil je jouw bestaande bedrijfsactiviteiten wilt uitbreiden of laten groeien?
  • Wil je inzicht in een toekomstige product of dienst? Werk je aan een nieuwe propositie?

Vul een leeg canvas vervolgens in. Gebruik daarbij de volgende vragen om de belangrijkste onderdelen van je plan te bepalen.

Over je product of dienst (waardepropositie)

  • Welk probleem los ik (voor de klant) op?
  • Wat kan ik mijn klant bieden wat mijn concurrenten niet kunnen?
  • Waarom kiezen mijn klanten voor mij?
  • Voor wie maak ik mijn product of dienst?
  • Wie help ik met mijn product of dienst?
  • Wat is de toegevoegde waarde in vergelijking met die van de concurrent?
  • Hoe creëer ik toegevoegde waarde?
  • Wat maakt mijn onderneming uniek?

Over je (potentiële) klanten

  • Wie is je klant, wat kun je vertellen over hun werk, leeftijd, levenswijze en interesses?
  • Wie is de gebruiker, en wie is de koper?
  • Welk problemen hebben jouw klanten, wat los jij op?
  • Waarom hebben ze dit probleem?
  • Wat zijn klanten bereid te betalen? Abonnement of losse aankopen?

Kanalen

  • Denk aan jouw ideale klant. Wat zijn de stappen in het kooptraject?
  • Welke on- en offline mediakanalen gebruikt jouw ideale klant? 
  • Hoe kan jij op deze mediakanalen zichtbaar zijn? Kan je berekenen wat per mediakanaal het potentieel bereik is? Wanneer ben je tevreden met het bereik?

Klantrelaties

  • Is jouw doel klantenwerving of -behoud? 
  • Wat zijn je trouwe klanten? Welke klanten mis je, en hoe komt dat?
  • Welk soort relatiemanagement past het best bij jouw doelstellingen en imago? Denk bijvoorbeeld aan: persoonlijk contact, klantenservice, accountmanager, een online reserveringssysteem, interactiviteit via social media en online communities, kerstkaartjes…

Over je interne onderneming

  • Wie zijn jouw strategische partners?
  • Welke activiteiten besteed je beter uit, welke niet? Wat koop je in?
  • Wat zijn jouw kernactiviteiten? Hoe hou je focus op je kernactiviteiten?
  • Welke middelen en mensen heb je nodig voor jouw plan?
  • Wat zijn de kosten? Zijn jouw kosten hoger of lager dan jouw inkomstenstromen?