Onderneemvaardig

Zoeken
Is jouw bedrijf kansrijk? Doe zelf marktonderzoek

9 september 2020

Is jouw bedrijf kansrijk? Doe zelf marktonderzoek

Als het niet zo goed gaat met je bedrijf kan marktonderzoek je helpen om een nieuwe weg in te slaan. Misschien heb je al een idee wat je zou willen doen. Dan kun je met marktonderzoek bekijken of jouw idee kansrijk is. Of misschien heb je juist géén idee en kom je via marktonderzoek op nieuwe ideeën komen. Er zijn natuurlijk professionele marktonderzoekbureaus die voor jou aan de slag kunnen gaan. Maar dat is geen optie als je krap bij kas zit. Gelukkig kan je het ook prima zelf doen.

Deskresearch en fieldresearch

Je kunt op 2 manieren marktonderzoek doen: via deskresearch en via fieldresearch.

Als je deskresearch doet zoek je het internet af naar informatie over de markt, je concurrentie en doelgroep. Je volgt het nieuws, bekijkt websites, leest artikelen en checkt social media.

Doe je fieldresearch, dan ga je direct contact zoeken met mensen. Je ondervraagt je doelgroep, je concurrenten en belangrijke personen die wat te vertellen hebben over de markt/branche. Bijvoorbeeld via interviews of enquêtes. Maar je kan natuurlijk ook als een soort ‘mystery guest’ bij je concurrenten gaan kijken.

Resultaten vergelijken

Door zowel deskresearch als fieldresearch te doen kan je jouw bevindingen naast elkaar leggen. Komen jouw onderzoeksresultaten met elkaar overeen? Dan kan je aannemen dat je met jouw bevindingen aardig in de goede richting zit. Komt het niet overeen? Dan weet je dat je nog verder moet onderzoeken.

Verschillende onderzoeken

Marktonderzoek bestaat uit verschillende onderzoeken.

Allereerst ga je informatie verzamelen over alles dat zich buiten jouw bedrijf afspeelt. Zoals jouw branche, je concurrentie, je klanten en je omgeving.

Met brancheonderzoek, onderzoek je de ontwikkelingen in jouw branche. Je wilt antwoord op vragen als: hoeveel starters en stoppers zijn er in mijn branche? Wat is de gemiddelde omzet in mijn branche? Hoe komen producten en diensten bij de klant? Wat zijn de ontwikkelingen en verwachtingen? Lees er meer over in het artikel brancheonderzoek op de website van de KVK.

Met concurrentieonderzoek verzamel je informatie over je belangrijkste concurrenten. Zo wordt duidelijk hoe je je kan onderscheiden. Dit kan je doen met behulp van de concurrentieanalyse van de KVK.

Met een klantonderzoek krijg je inzicht in wie je klanten zijn, wat hun koopgedrag is en hoe je ze kan bereiken. Lees de uitgebreide KVK-tips over het doen van klantonderzoek. Heb je al klanten en verwacht je meer klanten aan te trekken door je dienst of product aan te passen? Dan kan je ook een klanttevredenheidsonderzoek doen. Vraag je klanten een enquête in te vullen of een review te schrijven. Of ga gewoon met je klant in gesprek. Dat levert je waardevolle informatie op.

Denk je erover om van locatie te wisselen en weet je al waar je je wilt vestigen? Dan is het verstandig om een omgevingsanalyse te doen. Dan weet je of de omstandigheden gunstig zijn voor je bedrijf op die locatie. Bekijk hier de stappen voor het maken van een omgevingsanalyse. Of doe direct de Locatiescan. De Locatiescan levert je basisinformatie op over de bevolking (vraag) en concurrentie (aanbod) in een door jou gekozen locatie. De Locatiescan is vooral bedoeld voor bedrijven die zich richten op de consument (Business to Consumer bedrijven).

Maak de balans op

Nadat je alles buiten je bedrijf hebt onderzocht is het tijd om kritisch naar jezelf en je bedrijf te kijken. Nu je weet wat de markt vraagt kan je bekijken waar je goed in bent en wat je minder sterke kanten zijn. Dat levert je een goed beeld op van wat er aan jouw bedrijf, product of dienst moet veranderen om meer succesvol te zijn en waar je jezelf nog moet ontwikkelen.

Een goede manier om de balans op te maken is met behulp van de SWOT-analyse. Lees hier meer over het maken van een SWOT-analyse.