Onderneemvaardig

Zoeken
Hoe ga je om met laat- of niet-betalende klanten?

1 maart 2021

Hoe ga je om met laat- of niet-betalende klanten?

Iedere ondernemer heeft er mee te maken: klanten die te laat of niet betalen. Tijdens de coronacrisis kregen veel meer ondernemers hier mee te maken. Ook door faillissementen zullen niet alle rekeningen worden betaald. Volgens het Economisch bureau van ING gaat het in 2021 om 1,5% tot 2,5% van alle bedrijven. Dit betekent dat je als ondernemer nóg beter op je administratie moet letten.

Door M.E. Jansen, docent Financial Services Management Hogeschool van Amsterdam

Wat kan je zelf doen?

Op de site van het ondernemersplein kan je een heel handig stappenplan vinden waarin wordt uitgelegd wat je kan doen wanneer je klant te laat is met betalen. Je wilt namelijk het liefst de werkrelatie goed houden, maar ook dat de rekening zo snel mogelijk wordt voldaan. 

Bekijk het overzichtelijke Stappenplan klant betaalt factuur niet van de KVK dat je kan doorlopen.

Btw terugvragen over niet-betaalde rekeningen

Als je als ondernemer te maken hebt met klanten die hun rekeningen niet kunnen betalen maar waar je wel de btw voor hebt afgedragen, dan kan je die btw terugvragen wanneer vast staat dat de vordering “oninbaar” is. De fiscus gaat er van uit dat de vordering oninbaar is wanneer er na 1 jaar nog niet is betaald.

Op de site van de Belastingdienst kan je lezen hoe je btw kan terugvragen. Daar vind je ook informatie over Teruggaaf oninbare vorderingen.